HAGE-INTERIØR-FAMILIE

HAGE-INTERIØR-FAMILIE

mandag 27. februar 2012


Hagen er min aller største fritidsinteresse

Der samler jeg krefter og kobler av
og det rare er, at jo hardere jeg har jobbet,
dess bedre føler jeg meg etterpå

Jeg har en avtale med ungene at jeg hver sommer
har noen "hagedager"
hvor jeg får styre i hagen hele dagen,
uten at vi skal noe sted..


Så mens vi venter på vår, 
kan vi jo mimre litt med fjordårets bilder


     Jeg vet en deilig have

hvor roser står i flor.
Den skapte Gud som gave
for alle barn på jord.

Jeg elsker trestammen i dette bedet. Roy kunne ikke skjønne at jeg ikke skulle ta den vekk når jeg støpte murkanten rundt bedet-  mannfolk...

Hammoken  står på en koselig grusbelagt plass ved stakkittgjerdet
på den ene siden er det en syrinbusk, og så har jeg laget en vegg av
armeringsjern hvor jeg har plantet eføy. Den vil etterhvert dekke hele
armeringsjernet og danne en grønn vegg. I krukkene bak hammoken
er det oppstammet rose (hjemmelaget) og kosmos. kosmosen er en
blomst, men den frørsår seg villig og kommer også med blomster i
grusen. Jeg har også plantet Lavendel i grusen,
nærbilde av armeringsjernet. ennå ikke så l
lett å se eføyen, men den begynner allerede å bli kraftig.
kommer nytt bilde til våren :)



en av klematis sortene som vokser
langs portalen
Jeg er svært fornøyd med hageportalen, med port inn til hagen.
den er beplantet med klatrerosen polarstjernen, og diverse
klematis for å forlenge blomstringen. Det var stor stas
da rosene fra hver side i sommer møttes på toppen av buen :)







Da jeg gav opp kampen om at ungene ikke skulle ta snarveien gjennom bedet, laget jeg
heller en gangsti der, slik begrenser jeg trafikken til ett sted :)

Denne rohododendroen er egentlig feil farge, men den fulgte med huset og får stå...

Allum er virkelig en stor favoritt!! de er akkurat like
fine når de er avblomstret og det bare er den grønne
kula som står igjen



Her fikk jeg grav og rensket opp i høst, så blir det spennende å se hvilke planter som finner veien hit..

Min hjemmelagede
oppstammede syrin har et stykke igjen
 før den blir like fin som den jeg har kjøpt.. 


De vakreste blomstene er jo de under treet :)


 Peonene er så vakre, også når de står i knopp
 


Hagen min går i en fargeskala av grønn, hvit, rosa og lilla,
 så det er egentlig ikke rom for orange,
 men akkurat denne valmuen bringer så sterke barndomsminner at den får lov til å bli..
Min mor elsket også hage, men hadde mye dårligere forutsetning for stor blomsterprakt der oppe i nord..
 ikke var det noen gartnerier der heller, så det var sikkert ikke lett å få tak i planter.
 Men jeg husker hvor utrolig stolt hun var hver gang hun fikk valmuen til å blomstre :)

Så: til ære for min mor 

2 kommentarer:

  1. Nå fikk jeg virkelig lyst på sommer. Ungene kjente igjen hagen ved å bare se på bildene.

    SvarSlett
  2. Fine hagen din - og nydelig valmue!!!

    SvarSlett